Res till Bryssel med HBTQ-Vänstern!

800px-EP-Brussels-101

På kongressen 2012 bildades HBTQ-Vänstern. Vi är ett nätverk för oss som är medlemmar i Vänsterpartiet, Ung Vänster och VSF och som är engagerade i HBTQ-frågor.

I samarbetet med Vänsterpartiets Bryssel-kontor arrangerar vi nu en studieresa till Bryssel och EU-parlamentet 2-4 juni. Syftet med resa är att vi ska lära oss mer om arbetet med HBTQ-frågorna i EU och i EU-parlamentet. Vi kommer att träffa både parlamentariker och organisationer som aktivt arbetar med HBTQ-frågorna, bland annat representanter från Europaparlamentets ”LGBT Intergroup” och ILGA Europe.

Vi planerar att vara i Bryssel från söndag kväll 2 juni till tisdag eftermiddag 4 juni och avsluta i tid för att deltagarna ska kunna komma hem under tisdagen. Vi kommer att återkomma med program och förslag till restider från Sverige.

Har ni praktiska frågor kan ni vända er till Lisa Rasmussen; [email protected] 08-7864196

HBTQ-Vänsterns samordningsgrupp

Praktisk information;

Varje distrikt har möjlighet att anmäla en deltagare. Sista anmälningsdag är 1 maj. Önskar distrikt att skicka fler än en deltagare kommer de att sättas på reservlista och få besked när anmälningstiden gått ut.

Anmälan görs till [email protected]. Ange i ärendefältet: HBTQBRYSSEL. Ange också namn på deltagaren och betalande distrikt (/partiförening).

HBTQ-Vänsterns bokar boende i Bryssel. Resor till och från Bryssel bokas av respektive distrikt och ersätts i efterhand av EU.

EU-parlamentets regler för ersättning beräknas utifrån vart deltagarna åker ifrån, och därför kan vi tyvärr inte ge en exakt siffra för hur mkt ersättning som utgår. Men som hållpunkt kan sägas att för en resande från Stockholm utgår ersättning om ca 3000 kronor per deltagare. Om kostnaden för hotell och flyg överstiger ersättningen från EU-parlamentet kommer respektive distrikt (eller partiförening om man väljer det) att behöva stå för den resterande kostanden.