Vänsterpartiet instiftar pris i Jörn Svenssons anda

”Mänsklig kärlek kan ha många uttrycksformer. Den kan vara våldsam och passionerad. Den kan vara stillsam och anspråkslös. Den kan vara jublande och tragisk. Den kan vara vånda och lidande. Den kan vara patetisk och till och med en smula löjlig. Men en sak kan den aldrig vara. Den kan aldrig vara skamlig.” Jörn Svensson, tal vid Homosexuella frigörelseveckan 1979.
Vänsterpartiets partistyrelse beslutade på lördagen att instifta HBT-priset i Jörn Svenssons anda, i vardagligt tal: Jörn Svensson-priset. Priset utdelas årligen till enskilda personer eller organisationer som arbetat för HBT-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda. Priset kan delas ut till såväl medlemmar i Vänsterpartiet, Ung vänster eller VSF som till icke partimedlemmar.
Priset delas ut av partistyrelsen efter beredning av styrgruppen för HBTQ-vänstern. Prissumman är 10.000 kronor.
– Jörn Svensson är en av de verkligt stora förgrundsgestalterna i kampen för alla människors lika värde. Han var en av de första och en av de största när det gäller HBT-personers rättigheter. Priset instiftas dels för att påminna om hans, och den politiska vänsterns roll, dels för att uppmuntra andra som kämpar, säger Hans Linde, riksdagsledamot och talesperson i HBT-frågor.
– – – – –
Bakgrund: Jörn Svensson
Riksdagsledamot 1971-1988
Ledamot av partistyrelsen 1967-1990
Ledamot av Europaparlamentet 1995-1999
1973 motionerade Jörn Svensson om att ersätta äktenskapslagstiftningen med en könsneutral samlevnadlagstiftning
1978 motionerade Jörn Svensson om lagstiftning mot diskriminering av homosexuella.
1978 motionerade Jörn Svensson om att Socialstyrelsens sjukdomsklassning av homosexualitet skulle strykas.
Jörn Svensson var den ende rikspolitikern som talade på Homosexuella frigörelseveckans demonstration i slutet på 1970-talet.
Jörn Svensson var en av de första vigselförättarna som vigde samkönade par.
1999 utsågs Jörn Svensson till den näst mest homvänlige svenska EU-parlamentarikern av RFSL.
Här kan du se en aktuell intervju med Jörn med anledning av Jonas Gardells bok Torka aldrig tårar utan handskar.